Fem tips som sikrer turmatpakka

Gå til hovedinnhold Gå til meny

Fem tips som sikrer turmatpakka

Hun har angst for klissete matpakker og stapper brødskivene langt ned i sekken. DNTs Kristin Oftedal deler sine beste matpakketips for turen.

Som mor, leder for Barnas Turlag i Den Norske Turistforeningen (DNT) og aktiv turgåer er det ikke så rart å ha en viss erfaring med matpakker. Kristin Oftedal har imidlertid tatt det litt lenger; hun pekes ut som matpakkefrelst av kollegene, et miljø med mange matpakkeentusiaster.

–       Jeg kjenner meg absolutt igjen i den beskrivelsen. Jeg spiser matpakke hver dag på jobb, har smurt mange tusen matpakker for barna og går mye på tur, der matpakka må være med.

Oftedal har kontorjobb til daglig, men prøver å komme seg ut så ofte som mulig. I marka, til fjells og langs kysten, på sykkel, ski og til beins. På den typiske friluftsturen er matpakka helt sentral - sunt kosthold og fysisk aktivitet går hånd i hånd. Men matpakka trenger ikke være komplisert.

–       Jeg er litt gammel til sinns når det gjelder innholdet i matpakka. Det skal ikke være fancy og imponerende, men godt, enkelt, sunt og praktisk. Det viktigste er å bli mett på noe som fyller kroppen med energi. En grovbrødskive med leverpostei er godt nok! Og på tur blir alle skiver uansett ekstra gode.

Hun erklærer seg selv som en ihuga brødelsker.

–       Jeg hadde nok sultet ihjel om jeg ble allergisk mot gluten. Jeg elsker godt brød. Det må være ferskt og grovt, særlig når jeg går på tur og trenger energien.

DNT-Kristins fem beste matpakketips:

 

  1. Unngå pålegg som trenger inn i brødet og innpakningen. Jeg har helt angst for klissete matpakker og våte brødskiver, og velger alltid pålegg som ligger greit på brødskiva.
  2. Pakk brødskivene i matpapir før du legger dem i matboksen. Hvis du kun velger papir, blir skivene klemt i stykker. Hvis du kun velger matboks, ligger de og slenger, og da kan påleggene blande seg.
  3. Om sommeren er jeg veldig nøye på å ikke legge matpakka i topplokket, der den ligger i solsteika. Der blir det veldig varmt. Legg den litt lenger ned i sekken, gjerne inntil en flaske med kald drikke. Noen bruker også kjøleelementer.
  4. Jeg lar ofte være å smøre pålegg på brødskivene før turen. Det kan være lurt å ha brødet i en boks for seg selv, og så ta med smøreost, kaviar eller andre ting man får på tube. Da slipper du også kniver og skjeer, og matpakka føles ferskere. Og så kan du plutselig ha på litt klinete pålegg likevel.
  5. Legg også frukt og grønnsaker i en egen boks ved siden av i stedet for å legge agurkskiva på leverposteien før du går. Da den ikke våt og ekkel!

Trenger du inspirasjon? Se våre forslag til digge turskiver!

Om Bakehuset og DNT:

Et sunt kosthold og fysisk aktivitet går hånd i hånd, derfor samarbeider vi om brødserien Naturlig Sunt til det turglade norske folk. Helsemyndighetene anbefaler gjennom kostholdsrådene mer grove kornprodukter. Et høyt innhold av fullkorn og fiber i vårt daglige kosthold er bra for kroppen og har blant annet positiv innvirkning på fordøyelsen. For god helse anbefales det også å kombinere et sunt og variert kosthold med fysisk aktivitet. Samarbeidet mellom Bakehuset og Den Norske Turistforening bidrar i dette arbeidet – sammen slår vi et slag for folkehelsa!

Relevante artikler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler og hvordan du kan slette dem. 

Les mer