3 tips til hvordan du enkelt kan spise grovere enn du gjør i dag

Gå til hovedinnhold Gå til meny

3 tips til hvordan du enkelt kan spise grovere enn du gjør i dag

Mange ønsker å spise grovere i hverdagen, og det er smart! Å skifte til grovere brød kan virke utfordrende om du er vant til finere brød, men du vil bli overrasket over hvor godt og enkelt det er.

Grove kornprodukter er sunnere enn fine kornprodukter, derfor anbefaler Helsemyndighetene at vi spiser grove kornprodukter hver dag.

Vi har satt sammen 3 tips til hvordan du enkelt kan spise grovere enn du gjør i dag.

1: Sjekk grovhetsskalaen

Første steg er å forsikre seg om at brødet du skifter til faktisk er grovere enn det du spiser fra før. At mørkere farge betyr grovere brød, er en myte. Se heller på sirkelen på brødposen - jo flere «pizzastykker» som er fargelagt, desto grovere er brødet.

«Våre groveste» er en serie grove brød du kan se etter hvis du vil være sikker på at brødet er minst 80 prosent grovt.

2: Finn din grove favoritt

Hvis du til vanlig spiser fint brød, har du mange gode, grove smaksopplevelser å glede deg til! Utvalget av grove brød er stort, og du kommer garantert til å finne noe som passer deg. Her er en liten brødveileder som hjelper deg i jakten på ditt nye grove favorittbrød:

For deg som ikke liker hele korn i brødet:3 tips til hvordan du enkelt kan spise grovere enn du gjør i dag_stotte.jpg

  • Våre groveste Havrebrød (85 prosent grovt) Et saftig brød bakt med mye havre og med sirup som gir en balansert smak.
  • Våre groveste Matpakkebrød (82 prosent grovt) Godt likt av de minste, og perfekt til matpakken! Bakt med surdeig, hvete, rug og et hint av sirup.

For deg som vil ha mindre skorpe:

For deg som elsker tekstur

  • Våre Groveste Kornbrød (83 prosent grovt) Bakt av hvete, rug og havre. Mild på smak, med surdeig, solsikkekjerner og linfrø.
  • Våre Groveste Speltbrød (84 prosent grovt) er bakt av spelt og surdeig av rug. Solsikkekjerner og havregryn gir en deilig tekstur og nøtteaktig smak.

Smak deg i fram til et grovbrød du synes er kjempegodt - vi lover deg at de finnes!

3: Spis brød på nye måter

Det finnes mange deilige retter med grovbrød som er enkle å lage, og som gir deg de samme helsegevinstene som grove brødskiver. Prøv deg for eksempel på brødsticks eller krutonger av grovbrød, bruschetta eller grove ostesmørbrød. Retter som smaker vel så godt med brødrestene fra helgen!

Lange krutonger2.jpg

Godt med grovt brød: Brødsticks, eller lange krutonger, er supert å lage dersom du har brød liggende. Spis det som snacks, eller som tilbehør til for eksempel suppe.

Viktigst av alt; vær eventyrlysten! Brødvalgene våre er en vanesak, og ved å våge å prøve nye ting får du mange gode smaksopplevelser. Husk at alt det du liker i dag, har du en gang smakt for første gang.

Relevante produkter

Relevante artikler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler og hvordan du kan slette dem. 

Les mer