Tror du på disse brødmytene?

Gå til hovedinnhold Gå til meny

Tror du på disse brødmytene?

Alle har et forhold til brød, men mye av det vi tror vi vet om brød er faktisk helt feil. Sjekk om du tror på noen av de vanligste brødmytene.

Myte nr. 1: Jo mørkere brødet er, desto grovere er det.

Fargen på brødet bestemmes av mange ulike ingredienser - brød med malt eller sirup blir for eksempel mørke, uten at de trenger å være grove, mens bygg og havre kan gi grove brød som er lyse i fargen. Sjekk alltid grovhetsskalaen på pakken, den forteller deg hvor grovt brødet faktisk er!

Myte nr. 2: Brød er usunt

Kostholdstrender har av og til gitt brød et dårlig rykte, men Helsedirektoratet anbefaler likefullt at man spiser grove kornprodukter hver dag, tilsvarende 4 grove brødskiver. Det som avgjør hvor sunt det er, er hvilket brød du velger - gjerne grovest mulig, og med lavt saltinnhold og mye kostfiber.

Tror du på disse brødmytene_stotte.jpg

Våre Groveste er en serie med ekstra grove brød, som i tillegg er nøkkelhullsmerket. Det betyr at de inneholder mindre fett, salt og sukkerarter, og mer kostfiber enn andre produkter i samme matvaregruppe. 

Myte nr. 3: Butikkbrød inneholder mye konserveringsmidler

De fleste brød som selges i norske butikker har ingen eller få konserveringsmidler. Dagsferske brød fra Bakehuset inneholder ingen konserveringsmidler i form av e-stoffer.

Myte nr. 4: Å spise brød gjør deg tykk

Brød inneholder mye karbohydrater, som noen dietter anbefaler at man holder seg mest mulig unna. Likevel er det stor forskjell på karbohydrater. Karbohydrater fra grovt brød gir deg energi som varer, og høyt fiberinnhold holder deg mett lenger, noe som gjør at du spiser mindre, og dermed kan hjelpe deg å holde vekten.

Myte nr. 5: Nordmenn spiser for mye brød

Selv om Norge er en brødnasjon, viser FHIs folkehelserapport at 75 prosent av nordmenn får i seg for lite fiber og fullkorn, som man for eksempel finner i grovt brød.

Tror du på disse brødmytene_stotte2.jpg

Her er noen enkle alternativer for å få i seg anbefalt daglig mengde fullkorn:

  • Fire brødskiver med en stor andel sammalt mel, for eksempel merket med over 50 prosent grovt i Brødskalaen
  • En tallerken grov kornblanding og to skiver grovt brød
  • En tallerken havregrøt og én porsjon fullkornspasta eller fullkornsris
  • To tallerkener havregrøt

Myte nr. 6: Gluten er farlig

Gluten er et protein som finnes i mange typer korn. Personer med cøliaki må holde seg unna gluten, men det finnes ingen data som tilsier at de 99 prosentene av befolkningen som ikke lider av cøliaki tar skade av gluten. Mistenker du at du har cøliaki, bør du si fra til legen din, som kan avklare diagnosen.

Glutenfritt brød inneholder ofte færre næringsstoffer enn vanlig brød, og koster ofte mer, derfor bør du være helt sikker før du legger om til et glutenfritt kosthold.

Myte nr. 7: Brød er en miljøversting

Faktisk er brød og korn svært klimaeffektiv mat, med høyt næringsinnhold pr kvadratmeter dyrket mark, lavt vannforbruk og lave C02-avtrykk, sammenlignet med annen matproduksjon. Matsvinn er en av grunnene til at mange tror at brød er lite bærekraftig, men nordmenn kaster mindre brød enn før, og brød er matvaren der matsvinn er mest redusert siden 2016!

Brød miljøvennlig3_komprimert.jpg

Se våre tips smakfulle måter du kan bruke opp brødet på!

Myte nr. 8: Barn trenger ikke brød i matpakken

Helsenorge.no anbefaler at en matpakke inneholder tre ting:

  1. Grove kornprodukter
  2. Grønnsaker, frukt eller bær
  3. Proteinkilde som fisk, vegetar (linser, bønner, erter), ost, egg eller kjøtt

Grove kornprodukter kan være brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende. Velg brød med tre eller fire fargelagte stykker på brødskalaen.

Myte nr. 9: Folk har byttet ut brød med annen mat

96 prosent av nordmenn sier at de spiser brød, og brødkonsumet er på vei opp. Større utvalg i grove brød, og brød i mindre størrelser, gjør det lettere for forbrukerne å finne et brød som er godt på smak, og godt for helsa og miljøet.

Relevante produkter

Relevante artikler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler og hvordan du kan slette dem. 

Les mer