Enkle tips for å få i seg nok fiber

Gå til hovedinnhold Gå til meny

Enkle tips for å få i seg nok fiber

Grove og ekstra grove brød er sentrale byggesteiner i et sunt, norsk kosthold og derfor et av de sentrale kostrådene fra helsemyndighetene: Spis mer grovt brød!

Publisert

Grove brød inneholder mye kostfiber samt vitamin B og jern som gir overskudd gjennom dagen. I tillegg er grovbrød gull for fordøyelsen. Her følger tre enkle tips for å få i seg nok fiber:

  1. Når du velger brød i butikken, velg et produkt med høyt innhold av fiber og fullkorn, og lavt innhold av fett, sukker og salt. Bruk Nøkkelhullet og Brødskalaen som hjelpemidler.

  2. Brød passer ypperlig alle middagsretter! Gjør brødet til en del av middagsmåltidet – hver dag!

  3. Smør matpakke kvelden i forveien eller om morgenen med favorittgrovbrødet ditt. På den måten sikrer du ikke bare at du får i deg mer fiber, men om du er mye på farten kan du ta en kjapp skive mellom slagene. I tillegg gir grovt brød deg en metthetsfølelse som varer lenger enn fint brød, så du lettere unngår småspising.

Relevante artikler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler og hvordan du kan slette dem. 

Les mer