Fire skiver gjør susen!

Gå til hovedinnhold Gå til meny

Fire skiver gjør susen!

Grovt brød er en enkel måte å få i seg fullkorn og fiber på. Velger du et ekstra grovt brød er fire skiver hver dag nok til å dekke dagsbehovet.

Publisert

Kostrådene fra Helsedirektoratet sier at vi trenger 70–90 gram sammalt mel eller fullkorn per dag. Gjennomsnittet i Norge ligger en god del under dette. Bare én av fire av oss får i seg nok!

Heldigvis er det enkelt å dekke dagsbehovet! For eksempel to ekstra grove brødskiver til frokost, en til lunsj og en til kvelds er nok.

Anbefalt daglig inntak for voksne er 70–90 g fullkorn og 25–35 g fiber.

En av de beste egenskapene ved brød er at det passer til alt!

Grovt brød med sunt pålegg til frokost er den perfekte start på dagen. En fristende matpakke til små og store gir energi til arbeidsdagen. En skive på ettermiddagen reduserer søtsuget når det melder seg før middag. Godt brød til supper, gryter og salater er perfekt tilbehør, og en skive med leverpostei er kveldsmat som gir god søvn.

Med brød er det enkelt å legge til rette for å dekke dagsbehovet!

 

Relevante artikler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler og hvordan du kan slette dem. 

Les mer