Synliggjøres i arbeidet for et sunnere kosthold

Gå til hovedinnhold Gå til meny

Synliggjøres i arbeidet for et sunnere kosthold

Bakehuset og caset «Influencer Marketing med Funkygine» ble i dag utropt som en av tre finalister til utmerkelsen «Sunnere markedsføring» av Helse- og omsorgsdepartementet.

Publisert

- Det er spennende å se de ulike typene markedsføring alle de nominerte og særlig finalistene har brukt for å påvirke forbrukerne som kan føre til et sunnere kosthold. Bakehuset har brukt influencere i markedsføringen av grovt brød. Influencere når mange grupper og kanskje særlig barn og unge. Å nå denne gruppen er særdeles viktig når det gjelder matvarer vi bør spise mer av, som grove kornprodukter, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie i en pressemelding.

I kategorien sunnere markedsføring er Bakehuset-caset «Influencer Marketing med Funkygine» finalist sammen med MENY/Sunnspirasjon og Patricias/Sunnere gatekjøkken.

Synliggjøres i arbeidet for et sunnere kosthold.JPG

- Det er en anerkjennelse for det målrettede arbeidet vi legger ned gjennom markedsføringen vår og ikke minst for å fremme et positivt omdømme på brød og bakervarer, sier Gry Thomsen, markedsdirektør i Bakehuset.

Populært brød

Bakehuset inngikk samarbeid med Jørgine Massa Vasstrand, Funkygine, i januar 2019. Og siden lanseringen av Funkygine Fiberbrød september 2019, har Bakehuset og brød- og bakevarekategorien i NorgesGruppen generelt kommet til i nye, yngre kundegrupper og spredt kostholdsråd og kunnskap om brød, fiber og fullkorn. Ikke minst er Funkygine Fiberbrød som et ekstra grovt og nøkkelhullsmerket brød vært en enorm suksess siden lansering og ligger nå på topp 5 over Norges mest solgte brød.

Funkygine hovedbilde.JPG

- Influencer Marketing er en kanal som vokser raskt og gir oss mulighet til å kommunisere til en bredere målgruppe enn ved tradisjonell markedsføring. Valget av Funkygine som influencer og talsperson for grove brød var basert på hennes interesse for brød som en naturlig del av et sunt kosthold, sier Thomsen.

Brødambassadør

Funkygine har gjennom samarbeidet hatt innhold i kanalene sine om generell fremsnakking av grove brød, men også om sitt eget Funkygine Fiberbrød. Hun er i flere sammenhenger omtalt som en ihuga brødambassadør.

- Jeg har alltid spist mye brød og vært opptatt av at et sunt og godt kosthold skal være enkelt. Å ufarliggjøre brød som en viktig del av kostholdet er en hjertesak. Og oppi det hele har jeg fått være med å lage mitt eget brød, oppkalt etter meg selv, som selges i butikken. Jeg føler meg heldig, sier Jørgine Massa Vasstrand.

Skjermbilde_støtte.JPG

På bakgrunn av Intensjonsavtalen skal Helse- og omsorgsminister Bent Høie dele ut to utmerkelser for godt arbeid i trå med intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold. I tillegg til utmerkelsen for sunnere markedsføring, deles det ut en utmerkelse for sunnere produkter. Bakehuset var også her nominert med Funkygine Fiberbrød, i tillegg til brødserien Våre Groveste.

Langsiktig arbeid

- Å spre budskapet om at grovt brød er bra er et kontinuerlig arbeid, og vi fortsetter utviklingen av sunnere produkter og markedsføring av disse. Å få denne utmerkelsen betyr at vi blir lagt merke til, noe som er ekstra hyggelig når vi legger ned så mye tid i dette viktige arbeidet, sier Thomsen.

Synliggjøres i arbeidet for et sunnere kosthold_5.JPG

Kåringen gikk av stabelen fredag 5. februar og ble delt ut av Bent Høye, i forbindelse med Det norske måltid som hvert år kårer det ypperste innen mat og drikke her til lands. 

«Gratulerer med 2. plass i Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse i kategorien Sunnere markedsføring, som del av vårt samarbeid gjennom intensjonsavtalen for sunnere kosthold», uttaler Høie til Bakehuset.

Bakehuset gratulerer MENY med 1. plassen og Patricias med 3. plassen.

Helsedirektoratets Intensjonsavtale har som mål å gjøre det enklere for forbrukerne å ta sunnere valg, en intensjonsavtale og et samarbeid som Bakehuset er en del av. Målet er å øke andel av befolkningen som har et balansert kosthold i tråd med myndighetenes kostråd. Bakehuset følger NorgesGruppen sin strategi på sunnhet og helse. Den er bygget på Norske helsemyndigheter sine kostholdsråd, hvor nøkkelhullsmerke, lavt innhold av salt og høyt innhold av kostfiber og fullkorn er målsettinger i kategorien for brød og bakervarer.

Relevante produkter

Relevante artikler